تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۴۷
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۵۱۰۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود و گرانی سیمان در ایلام| پای کاهش تولید وسط است

‌می‌متالز - کمبود و گرانی سیمان در بازار ایلام به دلایل مختلف از جمله کاهش تولید باعث مشکلات زیادی برای ساخت و ساز‌های مردم شده است.

به گزارش می‌متالز، این روز‌های بازار سیمان استان ایلام شاهد مشکلات بی شماری است که باعث شده مردم برای ساخت و ساز‌های خود با مشکل مواجه باشند. از دلالان و قطعی گاز کارخانه سیمان ایلام تا ورود سیمان به بازار بورس از دلایلی است که دست به دست هم داده‌اند تا بازار با کمبود و گرانی سیمان مواجه شود.

صادرات سیمان به کشور‌های همسایه نیز از دلایل گرانی سیمان عنوان شده، اما مسوولان شرکت سیمان ایلام صادرات این محصولات را رد می‌کنند.


در استان با کمبود و گرانی سیمان مواجه هستیم

یکی از شهروندان ایلامی اظهار داشت: با وجود اینکه در داخل استان ایلام کارخانه سیمان وجود دارد، اما در استان با کمبود و گرانی سیمان مواجه هستیم.

محمد قاسمی با اشاره به اینکه مردم برای ساخت و ساز‌های خود به خصوص در حوزه مسکن نیازمند سیمان هستند، افزود: دلال بازی در بازار سیمان باعث کمبود و گرانی این کالا در استان شده است.

وی افزود: قیمت سیمان تا مرز ۴۷ هزار تومان هم پیش رفته است و ادامه این روند باعث گرانی برخی مصالح ساختمانی از جمله قیمت بلوک شده است.

وی گفت: قیمت قانونی هر کیسه سیمان ۳۹ هزار تومان است، ولی متاسفانه به دلایل مختلف سیمان با این قیمت در استان پیدا نمی‌شود.


مشکلات کارخانه سیمان ایلام برای تولید


معاون کارخانه سیمان ایلام اظهار داشت: به دلیل قطع گاز کارخانه سیمان ایلام، به اجبار از دو هفته گذشته این کارخانه وارد تعمیرات اساسی در هر دو خط خود شده است.

شرکت سیمان ایلام حدود ۱۵ میلیارد تومان به شرکت گاز ایلام بدهی دارد، چنانچه بتواند بخشی از این بدهی را پرداخت کند، شرکت گاز استان آمادگی دارد مابقی بدهی را تقسیط کند تا گاز این شرکت وصل شود

سجاد یاری بیان کرد: از این فرصت برای تعمیر و نوسازی و خطوط و کوره‌ها استفاده کرده‌ایم، در حال حاضر خط ۲ کارخانه سیمان آماده استارت کار در صورت وصل گاز است.

وی عنوان کرد: به خاطر اینکه فروش و بازار استان را حفظ کنیم، صادرات کلینکر به عراق از کارخانه قطع شده است.

وی در خصوص گرانی سیمان در بازار افزود: فروش سیمان در بورس عرضه می‌شود، قیمت بورسی سیمان ایلام با قیمت مصوب پایه عرضه شده و هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

بدهی ۱۵ میلیارد تومانی کارخانه سیمان ایلام به شرکت گاز

مدیر عامل شرکت گاز ایلام اظهار داشت: شرکت سیمان حدود ۱۵ میلیارد تومان به شرکت گاز ایلام بدهی دارد، چنانچه بتواند بخشی از این بدهی را پرداخت کند، شرکت گاز استان آمادگی دارد مابقی بدهی را تقسیط کند تا گاز این شرکت وصل شود.

عباس شمس اللهی اضافه کرد: در راستای تحقق نامگذاری سال جاری و کمک به واحد‌های تولیدی، این شرکت با واحد‌های صنعتی کارخانه سیمان ایلام تعامل سازنده‌ای دارد.


کارخانه سیمان دهلران به سرانجام نرسید


رئیس سازمان صمت استان ایلام نیز روز گذشته در مورد مشکلات کارخانه سیمان دهلران گفت: مشکلات کارخانه سیمان دهلران در ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید مطرح می‌شود.

تاکنون نزدیک به مبلغ ۳۰ میلیون یورو از محل صندوق ذخیره ارزی و ۵۳۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات ریالی برای احداث و راه اندازی به این طرح تخصیص و پرداخت شده است

رضا محمدرحیمی افزود: بررسی و تصمیم گیری درباره نحوه پرداخت بدهی و تأمین اعتبار راه اندازی این کارخانه در دستور کار جلسه دبیرخانه ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در تاریخ ۲۲ اسفند بررسی و سپس در جلسه اصلی با حضور وزیر صمت، سایر وزرا و مدیران کشوری مطرح می‌شود.


وی ادامه داد: تاکنون نزدیک به مبلغ ۳۰ میلیون یورو از محل صندوق ذخیره ارزی و ۵۳۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات ریالی برای احداث و راه اندازی به این طرح تخصیص و پرداخت شده است.

محمدرحیمی، جهش قیمت‌ها، شوک‌های ارزی و افزایش تورم را از اصلی‌ترین مشکلات سرمایه گذاران طرح‌های صنعتی دانست و بیان کرد: مشکلات تمامی واحد‌های تولیدی به صورت مدون در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بررسی می‌شود و مصوبات این کارگروه لازم الاجراست.

مشارکت دستگاه‌های مختلف برای تسهیل در روند تولید و عرضه به موقع این محصول به بازار می‌تواند علاوه بر کاهش قیمت‌ها باعث رشد ساخت و ساز‌ها در استان باشد.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده